torstai 10. huhtikuuta 2014

Ensiapukurssi 8-9.4

Ensiapukurssilla opittua
1. Turvaa hengitys:
Avaa hengitystiet nostamalla päätä ylös
Käännä kylkiasentoon

2. Tyrehdytä verenvuoto
Verenkierron heikkenemisessä iho muuttu valkoiseksi  ja suu kuivuu -> laita makuulle ja nosta jalat ylöspäin koita lämmittää. 

Toimintajärjestys:
Soita 112
Tee tilannearvio
Pelasta
Estä lisäonnettomuudet
Aloita hätäensiapu
Seuraa potilaan tilaa
Opasta ammattihenkilöstö paikalle 

Hätäilmoitus 
Soita hätänumeroon 112
Kerro onko onnettomuus vai onko joku saanut sairaskohtauksen -> KERRO LOUKKAANTUNEIDEN MÄÄRÄ
Kerro, onko muita ihmishenkiä vaarassa esim. tulipalo
Kerro tarkka osoite
Vastaa selkeästi esitettyihin kysymyksiin ja noudata annettuja ohjeita
Lopeta vasta saatuasi luvan
Opasta ammattiauttajat paikalle esim tule ulos koulurakennuksesta ja opasta oikeaan paikkaan. 
Yhteenveto: SÄILYTÄ MALTTI, katso mitä todellisuudessa tapahtui, auta loukkaantuneita tilanteen vaatimalla tavalla, älä jätä ilman valvontaa, poista henkilöt vaara-alueelta, aloita alkusammutus jos on tulipalo. 
 
Harjoittelimme näitä asioita: 
Loukkaantuneen nostoa ja siirtoa

Potilaan tutkiminen. Tajuissaan vai tajuton? Hengittääkö? Onko verenkierto riittävä? Onko hänellä näkyviä verenvuotoja ja onko sokin oireita? 

Henkinen tuki: Ole rauhallinen, kuuntele potilasta... 

Hengitysvaikeuksissa/ rintakehävamma : nosta potilaan rintaa koholleen esim puoli istuvaan asentoon

Tajuton/humalainen potilas käännetään kylkiasentoon. 
 
Vatsakivut: selälleen polvet koukkuun tuettuna

Turvatyynyt autossa: älä mene laukeamattoman tyynyn ja uhrin väliin. Vältä jauhemaisen aineen joutumista silmiin. 

Hengitysvaikeuksien aiheuttajia
Pyörtymisen ja Puheen sammaltamisen aiheuttajat: alkoholi,diabetes..

Tapaturmien ensihoitoa. 
Verenvuodon tyrehdytys: kohoasento, kylmää, kompressio(eli paineside) 
Teimme painesidoksia (kuva) 
Jos lyöt pään, ja menet tajuttomaksi, silloin on aina soitettava hätäkeskukseen. Ei ole väliä, kuinka kauan olet ollu tajuttomana. 

Painelu-puhalluselvytys(kuva) 

Tapaturmien ensihoitoa: selän nitkahdus, nilkan nyrjähdys


10.4 Helsinkipäivä Suomi-oppaana&Markkinointiviestintä





 
Suomi-oppaana


  • Opas oli rento
  • pukeutui asianmuikaisesti
  • Oli asiantunteva
  • Sai mielenkiinnon, meille "nuorille" sopivilla kasveilla ja tarinoilla. mm. ehkäisyhedelmä papaija oli tällainen. Sekä maailman toiseksi kallein mauste vanilja.
  • Hänellä oli kasveista kuvia, silloin kun ne olivat kukkineet. Koska kaikki kasvit eivät kuki koko aikaa.
  • Opastus oli sopivan pituinen, eikä saanut minua ainakaan tylsistymään.
  • Miinuksena oli, ettei hän huomioinut meitä eikä antanut mahdolisuutta kysymyksille.
  • Opas kertoi ajanmukaista tietoa Gardenia- puutarhasta, sillä Gardenia on lakkautusuhan alla vuoden 2015 jälkeen.
  • Hän kehotti meitä allekirjoittamaan adressin. Mutta jokainen kirjoittakoon sen jos tahtoo.
  •  

Kävimme tutustumassa gardenian puutarhaan, joka on muuten lakkautusuhan alla. 
Tehtävänämme on tutkia oppaamme toimintaa ja arvioida sitä. 

Tietenkin opimme valtavasti Kaikenlaisia hedelmäpuita ja mausteita. Gardeniassa on mm. Avocado, guava(paljon C-vitamiinia), papaija(ehkäisyhedelmä aasiassa), monta banaani lajitelmaa.... Jne. 

Tiesitkö #muuten, että vanilja on sahramin jälkeen kilohinnaltaan maailman toisiksi kallein mauste! 
Neem puusta saadaan lääkettä diabeteksen hoitoon (mahd. Joskus syöpään) ja tuholaistorjuntaan!


Gardenian jälkeen menimme bussilla Uspenskin katedraalille eli Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraaliin.

 
Markkinointiviestintä

Cross-selling:
  • Tarkoittaa yrityksen tekemää lisämyyntiä. "Haluaisitko kahvin lisäksi jotain makeaa?" Lisäksi esim. Tässä Johan&Nyström kahvilassa tehdään lisämyyntiä asiakkaille, kun he ostvat kupin kahvia he haluavat ostaa sitä kahvia kotiin, koska se on niin laadukasta ja tai mikä ikinä heidän syynsä ovatkaan.

Upselling:
  • Jos asiakas epäröi, vaikka ottaako hän halvemman kahvin vai kalliimman, voit suositella tätä ottamaan kalliimman ja perustella asiaa saadaksesi asiakkaan tuottaamaan yritykselle lisää.

Kuinka Johan&Nyström hyödyntää mobiilimarkkinointia?
  • Löytyy mobiilinettisivut.
  • Aktiivista facebookkausta. Todella paljon tykkäyksiä! (4120)

Mihin ylivoimaisuuteen perustuu Johan&Nyströmin kilpailuetu?
  • Kahvin laatuun
  • Kahvi tulee suoraan tuottajalta -> Kahvin laatu paranee-> Asiakkaat tyytyväisiä, ja ostavat kahvilasta kahvia kotiinsa -> He levittävät kahviaan vahvalla jälleenmyynnillä.

Segmentoiko Johan&Nyström, Jos niin miten?
  • no periaatteessa ei. Mutta periaatteessa hyvän kahvin ja teen laadun arvostajia.
  • Sekä jotenkin boheemius iskee tultaessa kahvilaan, tuo paljon "boheemeja" tai "taiteilijoita" kahvilaan. (mielipide)
  • Tässä kahvilassa oli myös kansainvälinen meininki, sillä henkilökunnasta osa Englanninkieleisiä -> turismi.
Kuvaile Johan& Nyströmin tuotetta:
A) Ydintuote
  • Kahvi ja tee, joiden valmistus ja tuoreus on asiakkaille pääasia.
B) Lisäarvo
  • Kahvin ja teen jälleenmyynti, kalliit makeat ja suolaiset.
C) Imago/ Mielikuva
  • rento, hipster, kansainvälinen, uusvanha- sisustustyyli.
Tässä bussiluennossa saamiamme tietoja:
  • Kahvi on alunperin lähtöisin Etiopiasta
  • Nykyään E-Amerikassa ja V-Amerikassa valmistetaan eniten, myös Intian suunnalla valmistetaan paljon kahvia.
  • E-Amerikkalainen kahvi on = toffeista, pähkäinäistä ja suklaanmakuista
  • Afrikkalainen kahvi on = Marjaista.
Johan&Nyström
  • Kahvit paahdetaan ja pakataan Tukholmassa
  • 3-vuotta ollut kanavanrannassa(jossa vierailimme) kahvila.
  • Alkujaan ideana ollut pelkkä jälleenmyyjä.
  • Todella suosittu kahvila -> laajentaa liiketilaa. Ja jälleenmyynti lisääntyy.
  • Etuna on että, kahvin myynnissä ei ole välikäsiä. Kahvi tulee suoraan tuottajalta -> Kahvin laatu säilyy, se toki lisää hintaa, mutta tämä asiakasryhmä ei välitä siitä, sillä kahvin juonti on elämäntapa joillekkin.


  • Kahvilan omistajan mielestä tumma paahto kahvilla peitetään vain likaisen veden maku!!

maanantai 7. huhtikuuta 2014

Mitä opin syyskaudella



Mitä opin syyskaudella? 
Noniin saatiin tämäkin kirjoitus blogattua, ja muutenkin blogia taas ajantasalle. Tammikuussa elämäni oli niin ruuhkaista ja haasteita oli. Sillä polveni oli vastikään leikattu ja siitä toipuminen sekä sen kanssa eläminen oli haastavaa ja välillä todella kivuliasta. Nyt kuitenkin polvi on saatu parempaan kuntoon ja olenkin jo päässyt  vähän juoksemaan. Lisäksi saimme pienen Jasper pojan 18.01.2014 joten elämässäni oli paljon mahtavaa ja hienoa 50cm ja 3.145 kilon verran. 
 
-          Opiskelin matkailualan lainsäädäntöä ja sain paljon lisätietoa lakipykälistä. Tämä oli mieleinen tehtävä ja perehdyin asiaan hyvin.
-          Suomessa on paljon nähtävää, koettavaa ja saavutettavaa. Suomi on monipuolinen maa joka tulisi markkinoida paremmin ulkomaille, etenkin Aasiaan.
-          ”Matka suomeen” tehtävä oli loistava, siinä opimme oman sekä muiden esityksien avulla todella mielenkiintoisia paikkoja suomesta. Sekä saimme listattua Suomen tärkeimmät matkailukohteet.
-          Yksi isoimmista opeista syksyn aikana on ollut ryhmä-hengen tärkeys opiskelumotivaation ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Ryhmä-henki on ollut kiitettävää meidän Mapetuai13-ryhmässä.
-          Tutustuin eri matkatoimistoihin ja perehdyin event-travel matkatoimistoon tarkemmin.
-          Nautin kun pääsin tutustumaan siihen kuinka erilaisia kulttuureja sekä matkakohteita on mahdollista kokea.
-          Tutustuin eri hotelliketjuihin.
-          Tutustuin hotellisiivoukseen. Opiskelin ekologisuutta. Sain tietoa erilaisista siivousvälineistä ja ergonomiasta ja miten niitä tulisi käyttää.
-          Minä esittelin muille meidän ryhmässä Iso-Britanniaa (ei Englanti, vaan Iso-Britannia). Ja pääsin tutustumaan muiden ryhmien avulla keskeisiin matkailumaihin Euroopassa.
-          Opin Hämeenlinnan alueen matkailuyrityksistä paljon mielenkiintoisia asioita. Tutustuin myös tärkeisiin Hämeenlinnan kulttuurikohteisiin, verkatehdas, taidemuseo (henk. koht), vankilamuseo, panssarimuseo, hämeen linna, keskiaikamarkkinat, museo militaria ja fenix ohjelmapalvelut.
-          Pääsin jalostamaan ja vetreyttämään omaa Ruotsinkielen taitoa.
-          Oma henkilökohtainen huippuhetki ajoittui heti opiskelun alkuun ja Pudasjärven-opintomatkalle. Siellä tehty Madventures-video, oli aivan mahtava projekti ja onnistuimme siinä 99%:sesti.
-          Matkailukilta, opimme kiltatoimintaa ja siihen liittyviä asioita. Mm Some, blogi, opintomatka, projektit, vertaisoppiminen, palautteenanto.
-          Saimme osallistua huippuluennoille. Esa Lehtinen, Ilkka Halava, Ruoka & Matkailu- seminaarin lukuisat huippuluennoitsijat.
-          Tein graafisen suunnittelun tehtävän typografiasta ja tutustuin muiden tehtäviin, jotka olivat taas vertaisoppimista parhaimmillaan.
-          Hotellivaraus järjestelmä Hotelinxin kautta opimme miten varaus tehdään, saimme myös neuvoja asiakkaan kohtaamiseen.
-          Suoritin alkoholi- ja hygieniapassin.
-          Ulkomaalaisten vieraiden Ahvenisto-päivänä olin miesvieraiden kanssa saunomassa sekä uimassa(vesi +3). Olin näyttämässä mallia ja keskustelemassa saunomisesta- suomalaisen kulttuurin toiseksi tärkeimmästä osasta. (Joulupukki)
-          Olen läpäissyt word ja power-point ajokokeet. kiitettävästi
-          Tein Englanniksi myynti puheen asiakkaille Tawast Golf ja Katisten Kartanon yhteistyöpaketilla.
-          Tein graafisen suunnittelun tehtävän typografiasta, sekä kuuntelin ja opiskelin muiden tekemiä töitä taitosta, sommittelusta ja mainonnasta.
-          Bloggasin matkamessuista, OIVA loppuseminaarista ja matkatorista


OPIN PALJON MIELENKIINTOISTA HAASTAVIEN MUTTA MIELENKIINTOISTEN TEHTÄVIEN AVULLA.

Oiva Seminaari & matkatori



Oiva seminaari


Hämeenlinnan Verkatehtaalla järjestettiin tänään OIVA-loppuseminaari, jossa matkailualan ammattilaiset ja opiskelijat yhdessä saivat osallistua seminaariin ja matkatorille. Aloitimme klo 12:30 seminaarilla, jossa juontajana oli Simo Frangen ja esiintyjänä Mikko Kuustonen. Aivan loistavaa, sillä Mikko Kuustonen on yksi niistä artisteista jonka musiikista pidän.
Mikko Kuustonen kertoi matkustelustaan ja siellä hänelle tärkeästä Ubuntu - ilmiöstä. Ubuntu sanan mainitseminen tarkoittaa eteläisen Afrikan yhteisössä suurinta kohteliaisuutta.
Miten tuote myydään?
Panostetaan siihen, että saadaan asiakas tietoiseksi palvelusta tai tuotteesta ja rakennetaan hyvä asiakassuhde, eikä vain ajatella asiakkaita rahanlähteinä.

Millaista on hyvä yhteistyö?
Hyvään yhteistyöhön kuuluu, että molemmat osapuolet arvostavat toisiaan ja ovat valmiita myös auttamaan toisiaan, kun tarve tulee. Hyvään yhteistyöhön kuuluu myös se, että tiedostetaan omat heikkoudet eikä vain etsitä toisten virheitä. Opitaan tulemaan toimeen toisten ihmisten heikkouksienkin kanssa.

Innostuksen matematiikka
1.0*1.2*1.0=1.2 Innostus tarttuu!
1.0*1.2*1.2=1.7 Yhteisnoste
1.0*1.2*0.6=0.6 bad Apple 
0.8*0.8*0.8=0.5 yhteislatistaminen

Simon välijuonnon jälkeen lavalle astui Veikka Gustafsson. HIENO MIES! Ensimmäinen suomalainen joka valloitti maailman korkeimman vuoren Mount Everestin! Hänet tunnetaankin siis vuorikiipeilijänä ja printtikustantajana.

Veikka näytti aluksi kuvan, jossa yksi ihminen kiipeää vuorella ja maisemat olivat upeat, tämä on mielikuva kun puhutaan vuorikiipeilystä. Seuraavana oli kuva todellisuudesta, jossa kaksi vuorikiipeilijää kiipeää peräkanaan köyttä pitkin. Hyvin herätelty tähän alkuun: Vuorikiipeäminen korkealle on mahdotonta yksin. Tämä laji on opettanut hänelle että jos tehdään isoja asioita ja/tai koitetaan tavoitella isoja päämääriä, onnistuu se parhaiten yhteistyöllä ja verkostoitumisella. Kuten tulette hänen tarinastaan Pakistanin vuorelle kuulemaan, on yhteisöllisyys, yhteistyö ja yhteishenki tärkeä asia matkalla päämäärään. Esimerkkinä 55h samassa teltassa sieltä poistumatta tuo hieman uusia ulottuvuuksia yhteistyöhön.
BRÄNDÄYS JA MARKKINOINTI
·         Täytyy uskaltaa yksinkertaistaa! 
·         "Kasvata viikset" eli tee itsesi tunnetuksi omalla tyylillä ja tavalla. Jokin asia mistä juuri sinut tunnistaa.
·         Täytyy miettiä, kuinka erottua omalla tyylillä ja äänellä. Kekseliäs markkinointi elinehto?
·         Tuttu ympäristö sokeuttaa huomaamatta mitä pitäisi tehdä. 
·         Mainonta suoraan ulos. Kasva ja kehitä jakamalla. Legendaa.
·         New service level: jatkuva upgrade, yllätys-pikkujoulu. Hemmottelu, viihteellisyys, esteettisyys. Elämys on kova trendi.
·         Ääni=suuri brändin lähde. Miten yrityksessä vastataan puhelimeen?
·         Lyhyet videot tärkeä osa markkinointia. 
·         Hauskat ja mieleenpainuvat nimet jäävät mieleen.
·         Mediankaltainen brändi huomataan! Tempaukset herättävät huomiota.
Yhteenveto:
1. Tee, älä urputa! Puhuminen ja viestintä = 1% Onko markkinointi ykkönen?
2. Vertaa USA 50% totta ja 50% tykitystä = esittämistä, kertomista, verkottumista
3.secret weapon 
4. Ilmeen, olemuksen ja osaamisen päivittäminen on helppoa!



MATKATORI


Kanta-Hämeen oppaat oy on oppaita jotka tutustuttavat asiakkaita Hämeenlinnaan, Hattulaan sekä Janakkalaan! Nettisivuilla vieraillessani yllätyin taas positiivisesti: hinnat eivät ole pilvissä ja kieliä on vaikka millä mitalla. Go Häme!!
Halvatun papat esiintyivät matkatorilla

Evon luonto matkailu
 
Tykkäsin hirveästi ideasta "vuokrata järvi"! Näillä kahdella järvellä (Syväjärvi ja Ruuhijärvi) voi tehdä melkein mitä vaan! Muun muassa kalastaa ja kuvassa onkin näyte hyvin paljon lohta syöneestä hauesta. Maistuiskohan se lohelta kun se on koko elämänsä niitä syönyt? Niin juhlat kuin kokoukset onnistuu näillä järvillä. Ihana erämaa yritys!
 

Turengin asema
tässä yrityksessä jos missä on hienosti tehty markkinointi!
Hän antoi minulle juna-aikataulun johon oltiin niitattu tämän ravintolan tiedot. Toimii myös kokouspaikkana, heillä on yhdeksän erilaista tilaa ja yhteen mahtuu jopa 100 vierasta